Text: Roman Švaříček
Cílem tohoto textu je ukázat na některé výhody, které s sebou nese existence zahrádek na Kraví hoře, konkrétně zahrádkářské osady Malina.
-
Zahrádky jsou místem mezigenera setkávání a učení. Jsou užívány mladší, starší a střední generací a slouží tak jako přirozené místo socializace a předávání zkušeností. Nejmladšímu uživateli zahrádek není ani jeden rok, nejstaršímu pak přes 80 let. čního
-
Unikátní a prvek existující v Brně již od roku 1953 sloužící celých 64 let obyvatelům městské části Brno-střed. Možná i právě proto jsou zahrádky navštěvovány odborníky a akademiky z mnoha zemí. Naposledy inspirativníprof. Francesca Gobbo, Univerzita v Padově, zde v minulém roce zkoumala ojedinělost místa z pohledu pedagogické antropologie.
-
Zahrádky jsou zeleným rezervoárem a plícemi centra města. Roste zde mnoho starých odrůd ovocných dřevin, vysokokmenné stromy i tradiční odrůdy. Zahrádkáři nepoužívají žádné chemické prostředky, což spolu s velkým množstvím pěstovaných bylin vede k podpoře biodiverzity živých organismů. Kromě velkého množství hmyzu obývají prostor ptáci (datel, kos, sojka), plazi (ještěrky), savci (ježci) a hlodavci.
-
Z pohledu konceptu dlouhodobé udržitelnosti jsou zahrádky dlouhodobě soběstačné, neboť díky péči zahrádkářů o půdu nedochází k jejímu přehřívání, a naopak díky mnohdy důmyslným systémům zachytávání vody se na kamenitém kopci daří udržovat příjemné klima. Chod zahrádek navíc není třeba udržovat žádnými finančními dotacemi.
-
Zahrádkářská osada Malina je otevřená pro veřejnost díky velkému množství akcí, které se zde pořádají průběžně celý rok. Jedná se o autorská čtení, pohádky pro děti, dny otevřených dveří, Víkend otevřených zahrad, cyklus setkávání POD JEDNOU OBLOHOU či oslavy Filipojakubské noci a Halloweenu.
-
V neposlední řadě je třeba zdůraznit, že uživatelé zahrádek tráví svůj volný čas aktivně. Starají se o svěřené zahrádky, za které platí nájemné, a k aktivnímu trávení volného času vedou i své široké okolí.
-
Malina je ideálním prostředím, které vede uživatele zahrad k rozvoji participativní občanské společnosti. Uživatelé zahrad se přirozeně učí starat se o svěřený prostor, což s sebou někdy obnáší i nutnost komunikovat se sousedy, kterým větve stromu přerůstají mimo prostor zahrádky, a proto se musí dohodnout na kompromisním řešení, či obhajovat na společných setkáních svoje nápady a kriticky komentovat myšlenky druhých. V bezpečném prostředí se tudíž učí jak dospělí, tak děti angažovat se při kultivaci společenského života všech.